Agenda

Vorming - Islamitische visies op mensen met een beperking

Datum: 
donderdag 07 december 2017 - 13u30 tot 16u30
Locatie: 
Vormingscentrum Guislain – Campus Guislain, Jozef Guislainstraat 43, 9000 Gent
Organisatie: 
Vormingscentrum Guislain i.s.m. het kenniscentrum Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (Odisee)

Hoe kijkt men vanuit islam naar mensen met een beperking? Wat zeggen de bronnen en de voorschriften en hoe komen ze tot uiting in de praktijk? Hoe gaan moslimgezinnen om met kinderen met een beperking? Welke plaats krijgen volwassenen en ouderen met een beperking? Zijn onze zorgvoorzieningen klaar om de zorgvraag vanuit deze gezinnen passend te beantwoorden?
Deze bijscholing wil een beter inzicht geven in de visies vanuit een islamitisch denkkader op disability en de zorg voor moslimgezinnen die hiermee te maken krijgen, verbeteren.

Programma

​De lezing wordt geïllustreerd met casussen en good practices en voorziet ruime mogelijkheid tot vragen stellen.

Begeleider

Lesgever Karima El Boujaddayni is master in de Pedagogische Wetenschappen, afstudeerrichting Orthopedagogiek. Zij maakte haar masterproef over ‘Moslims in Vlaanderen over disability en zorg’. Zij is verschillende jaren actief geweest in de begeleiding van een Antwerpse moedergroep voor Marokkaanse mama’s van kinderen met een beperking, en in de omkadering van een project voor Turkse ouders van kinderen met een beperking, in Gent. Nu is ze bezig met een praktijkgericht onderzoeksproject: SENZO, cultuur sensitieve zorg voor personen met een beperking.

Voor wie?

Deze bijscholing richt zich tot medewerkers in de zorg voor personen met een beperking, zowel volwassenen als kinderen, en hun familie, zowel in de ambulante als de residentiële voorzieningen.

Inschrijven?

Inschrijven doe je via de website.

De deelnameprijs (inclusief koffie en infomap);

  • derden: 35 euro per persoon

  • medewerkers Broeders van Liefde / Odisee: 30 euro per persoon.

  • studenten: 15 euro per persoon

Meer info?

Contacteer de 'Coördinatie Dienst Vorming':